Activiteiten Verslagen

Kort verslag info-bijeenkomst 18 april 2024
Door Cees Beljaars

Op donderdag 18 april vond in de grote zaal van Puyckendam een informatie- bijeenkomst plaats met als titel “Uw ogen, een kostbaar bezit, uw zorg!”. De presentatie werd verzorgd door Floor Terpstra van Terpstra Optiek gevestigd aan de Viaductweg.

Het oog werd in detail besproken aan de hand van diverse tekeningen die op de beamer werden afgebeeld. De aandacht ging daarbij vooral uit naar de verstoringen van het gezichtsvermogen die zich (in de loop der jaren)  kunnen voordoen. De logische vervolgvraag is dan: Welke corrigerende en preventieve acties zijn dan nodig/mogelijk?  Het zich laten aanmeten van een bril of lenzen is het voor de hand liggende antwoord. Maar in de praktijk is er is veel meer wat de opticien met behulp van metingen kan vaststellen en op grond daarvan kan adviseren. Voor mij, die altijd een bril heeft gedragen, was het nieuw te horen hoe belangrijk een goede ooglid hygiëne is om zo het risico op ontstekingen of allergische reacties te verminderen.

Ik weet zeker dat de ca. 15 personen die de uiterst deskundige presentatie van Floor Terpstra hebben gevolgd, ieder voor zich een nuttige conclusie hebben getrokken.

Na afloop van de bijeenkomst werd er aan alle toehoorders een cadeaubon uitgereikt, te besteden bij Terpstra optiek

Mijn samenvattende conclusie is: een deskundig optometrisch advies is plaatselijk beschikbaar; daarvoor hoef je echt het dorp niet uit !!!

Na de vergadering had ik nog een gespreek met Paul Terpstra die mij vertelde over het gratis brillenproject in Zuid Amerika waarbij hij was betrokken. De politie ter plekke was nodig om de drukte en belangstelling bij de distributie van de brillen in goede banen te leiden. Dan dringt echt door hoe terecht de titel voor deze infomiddag is gekozen : “uw ogen een kostbaar bezit”.

OJA Noordwijkerhout, de Vereniging voor Oud en Jong actief, dankt de familie Terpstra voor hun inbreng bij deze geslaagde info middag !!!

VERSLAG DAGTOCHT DELTA-ROUTE OP 11 APRIL JL.

Door Elly Duivenvoorden

Het was weer ’n fantastische dag. Alleen wat regen toen we in de bus zaten en verder fantastisch weer !

Heerlijk koffie /thee gedronken, met gebak in restaurant De Eendrachtshoeve, in Zuid Beijerland en daarna de bus weer in, voor een mooie route, over de Haringvlietbrug, Oude Tonge, en de Philipsdam naar het eiland Tholen. Van hier naar de Oesterdam, over de Oosterschelde naar het plaatsje Lewedorp. In restaurant “de Goede Verwachting” genoten van een koffietafel buffet met een kroket en koffie en thee naar believen.

Daarna de bus weer in voor een 2 uur durende rondrit met een gids. Wat kon die man mooi vertellen en wat hebben we veel gehoord! We gingen naar Colijnsplaat, met een prachtig uitzicht op de Oosterschelde, en Zeelands trots de Zeelandbrug. Daarna via Zierikzee naar Schouwen-Duiveland, het natuurgebied de Tureluur en de plompe toren van het verdronken dorp Koudekerke, een gevolg van de watersnoodramp in 1953.

Ook de stormvloedkering werd niet vergeten en in het plaatsje Veere konden we een uurtje de benen strekken. Di bleek een heel mooi plaatsje met leuke winkeltjes en restaurantjes. Iedereen kon dit zelf inkleuren.

En om ongeveer 17.00 uur weer de bus in om naar huis te rijden. Ton heeft fantastisch gereden en iedereen kwam weer veilig thuis, moe maar voldaan, met een hoofd vol weetjes over Zeeland.

Dank jullie voor deze fijne en gezellige dag.

26-10-2023 – INFOMIDDAG OVER VEILIGHEID
door Cees Beljaars

Op 26 oktober heeft Elly van Zandwijk ( KBO regio ZH) in  Puyckendam een informatie middag over het onderwerp “veiligheid in en om het huis”. Aan de orde kwamen thema’s zoals inbraak (preventie), babbeltrucs , brandgevaren, internetbeveiliging, vallen in huis.

Voor eenieder was er ruime gelegenheid actief mee te doen. Er kwamen  veel vragen en opmerkingen naar voren. Vooral het uitwisselen van eigen ervaringen werd als nuttig ervaren . Daarvoor was voldoende gelegenheid.

Dank aan Elly voor haar inhoudelijke en procedurele inbreng. Het is een plezierige en nuttige bijeenkomst geworden met  veel ruimte om vragen te stellen en met elkaar van gedachten te wisselen.
Het onderwerp “veiligheid“ zal zeker terugkomen  op een van de toekomstige infomiddagen.

5 tips tegen Babbeltrucs Babbeltruc-sticker

KAARTVAKANTIE 16 TOT EN MET 20-10-2023

Nadat iedereen was ingestapt vertrokken we op maandag 16 oktober 11 uur  met de bus naar ons lunchadres in Woudenberg, Restaurant Schimmel uit 1585, een prachtige locatie. De lunch was zeer goed verzorgd en om 13.30 vertrokken wij richting Oldenzaal in Overijssel.
Hotel het Landhuis in Oldenzaal bleek een leuk hotel met mooie kamers. Om 17.30 hadden wij een heerlijk diner, er werd volop gekletst, gewoon heel gezellig. En ….om 19.00 uur klaverjassen en spelletjes doen.

Op dinsdag vetrokken we om 10.30 uur voor een rondrit door het Twentse landschap, en op naar  een leuk lunchadres:  het Kulturhus De Klaampe in Westerhaar. We genoten daar van heerlijke soep en broodjes met kroket.
Daarna reden we naar Ommen voor een rondvaart over de Overijsselse Vecht, een fantastische boottocht van anderhalf uur met koffie/thee en gebak.
Weer terug naar het hotel genoten we om 17.30 uur van een heerlijk diner en daarna weer klaverjassen en spelletjes. Het was zeker een hele geslaagde dag.

Woensdagmorgen was er geen programma en ging menigeen wandelen, klaverjassen of een spelletje doen. We hebben in het hotel geluncht en daarna zijn we naar het Landgoed Kaamps in Deurningen gereden. We kregen een prachtige rondleiding op een hypermodern boerenbedrijf, waarbij vele vragen werden beantwoord. Je kon de koeien gewoon aaien, zo dichtbij stonden ze, en wat een mooi gezicht om te zien dat de koeien ook aan rangorde doen! Als ’n bepaalde koe ergens tussen wilde gaan staan, werden er gewoon een paar opzij geduwd. Ook werd goed uitgelegd dat de koeien zelf naar de melkrobot gingen wanneer ze gemolken wilden worden! Dat konden we allemaal goed bekijken, evenals het kaasmaken, de winkel en de brasserie, waar we koffie met heerlijke krentenwegge kregen. De film over het bedrijf werd met aandacht gevolgd!
Rond 16.00 uur zijn we terug naar het hotel gereden, en eventjes pauze tot we aan het diner konden gaan. En dan natuurlijk ….weer heerlijk klaverjassen en spelletjes doen.

Op donderdag hebben we, op een paar thuisblijvers na, heerlijk gewinkeld in het mooie overdekte centrum van Oldenzaal. Met zo’n enorm aanbod aan winkels was het er leuk toeven. Ook hebben velen daar genoten van een lekker kopje koffie of thee. Het was een heerlijke luxe dat we werden gebracht door de bus, al was het niet ver van het hotel. Na de lunch in het hotel werd er voor de laatste keer weer geklaverjast en spelletjes gedaan. Na afloop was er voor iedereen een prijsje. Dit werd enorm gewaardeerd.
In de avond was er een fantastisch optreden van het Oldenzaalse smartlappen mannenkoor.
Ontzettend gezellig: er werd gedanst, polonaise gelopen en vooral heel veel mee gezongen!

Al met al was het echt een fantastische week, met alleen maar gezellige mensen en een hele fijne chauffeur. Dank aan iedereen, die deze week zo geslaagd maakte.

Op vrijdag 20 oktober om 10 uur vertrokken we weer naar huis, met een ingelaste koffiepauze in Teuge, georganiseerd door chauffeur Roel, vanwege het slechte weer. Daar hadden we de hele week geen last van gehad!
Het allerlaatste diner van deze vakantie was in Uddel. Het was voor het eerst dat  busonderneming Midlandtours hier gebruik van maakte en het was zeker erg goed!
En toen naar eindbestemming Noordwijkerhout: Iedereen is weer veilig thuis gekomen, moe maar voldaan!

Dank je wel allemaal.
Elly Duivenvoorden

DAGTOCHT 24-08-2023 NAAR GELDERLAND

Het dagje uit naar de Aalshof in Haps en de rondrit door de Ooypolder is bijzonder goed geslaagd.

Eigenares Conny heeft ons op een hele leuke manier op de hoogte gebracht van het wel en wee van haar pluimveebedrijf. En wat was er eerst: de kip of het ei? Ik weet het nog steeds niet, maar misschien zijn er mensen die het wel weten?

Na haar gezellige en interessante uitleg konden we heerlijk door de prachtige tuin wandelen en de kippen zien die heel veel vrijheid hebben onder de bomen. Er waren twee prachtige nachthokken waar de kippen zelf op eigen kleur op stok gaan en waar de eieren gemakkelijk te rapen zijn aan de buitenkant van de nachthokken.

We konden ook dingen kopen die betrekking hadden op het kippengebeuren.

Voorzien van heerlijke koffie met eigengebakken appeltaart, kokoskoekjes en de voortreffelijke zelfgemaakte advocaat, zijn we naar Millingen aan de Rijn gereden, waar een fantastisch diner voor ons klaarstond. Vooraf tomaten- of groentesoep, daarna drie pannetjes met vlees en schalen met groenten, rauwkost en appelmoes.

Na dit lekkere eten zijn we weer in de bus gestapt voor een hele mooie rondrit door de Ooypolder, met een zeer ervaren gids, die o.a. vertelde over het wasvrouwtje en bleekvrouwtje in het plaatsje Beek. Daarna weer terug naar het restaurant voor het dessert!

Al met al een hele fijne dag, met Ton, onze fantastische chauffeur, die ons weer veilig in Noordwijkerhout heeft afgezet.

Elly Duivenvoorden

22-06-2023 – VERSLAG DAGTOCHT TEXEL

door Elly Duivenvoorden

Het was wederom een fantastische dag!

Allereerst wil ik mijn excuses aanbieden dat ik in de bus geen woordje heb gesproken om jullie welkom te heten en het programma toe te lichten. Ik ben niet zo’n spreker in het openbaar, maar meer een doener op de achtergrond. Chauffeur Ton was reuzeblij met zijn grote fooi die hij heeft ontvangen van ons allemaal!

Maar nu de dagtocht:

20-06-2020 – Klaverjasclub Maasgaarde sluit gezellig seizoen af
Met 45 deelnemers heeft de kaartclub op 20 juni het kaartseizoen afgesloten.
Kaarten en prijsuitreiking met gebakjes, drankjes en culinaire hapjes maakte dat het voor ieder een top middag werd.